Birma/Myanmar, golden triangle, Long neck karen stam en Chiang Rai

10 september 2016 - Chiang Rai, Thailand

Na een warme fietstocht en een warme dag bij de grand palace waren een aantal kleding stukken wel toe aan een wasbeurt. Sowieso is het hier goed warm en heb ik regelmatig natte shirtjes door al het lopen/zweten en dat heb ik niet zo gauw dus kun je nagaan. Gisteren konden we was inleveren wat dan gewassen en gestreken zou worden. Aangezien alles in de koffer moet blijven zitten heb ik daar lekker gebruik van gemaakt. En voor een mini bedrag van nog geen €8,- had ik een tas vol met gewassen en gestreken shirtjes en korte broeken. (10 kledingstuks) Ik kan weer lekker een week fris door ;-)

Vanmorgen half 8 zijn we naar Birma/Myanmar vertrokken. Daar kregen we een tuk tuk tocht hebben we een monikkenschool bezocht en een nonnenklooster. Bij de nonnen gingen we naar een ruimte waar ze alemaal op een rij zaten voor een boedha. Roger onze thaise gids gaf hun snoep en chips voor de kinderen. (Goede daad van de dag) En wij mochten gaan zitten met de benen naar achteren of in klëermakers zit als de voeten maar niet naar boedha wijzen. Vervolgens deden de nonnen in hun roze kle dij een soort mantra. En dat kwam stiekem best binnen bij iedereen ik zelf included. En wat een verschil in Myanmar met Thailand je hebt daar heel veel oude armoedige kleine en versleten huisjes. We zagen veel bedelaars en toch ook nog veel mensen met Lepra het was soms net alsof we terug in de tijd waren.

Na Birma hebben we de golden triangle (gouden driehoek) bezocht wat ligt tussen Thailand, Laos en Myanmar. De naam gouden driehoek is ontstaan omdat dit gebied vroeger bekend stond om zijn opium teelt.

Op weg terug naar het hotel hebben we de long neck karen stam bezocht. Dit vond ik de minst leuke en meest dubbele excursie tot nu toe. Inmiddels is het een "dorp" waar ze wel leven maar wel erg commercieel. En het voelde als aapies kijken. Je kon op de foto met een long neck meisje (de long neck vrouwen hebben vd ringen om hun nek) met ook van die ringen. Dit heb ik gedaan wel met een dubbel gevoel maar heb dat meisje een fooi gegeven. En verder foto's gemaakt vd huisjes ipv van de mensen. Het voelde op 1 of andere manier niet goed/fijn.

Tegen 18u waren we weer in het hotel. Vanavond hebben we lekker westers gegeten in Chiang rai. Het restaurant is van Ayes (zo heet het ook) zij is een thaise en getrouwd met een Nederlander. Dus beiden keukens. Ik wilde niet helemaal puur hollands eten want we konden ook een gehaktbal krijgen of sate ik ben lekker voor de tilapiafilet gegaan. Met..... heerlijke frietjes. Wat even erg lekker was na een weekje witte rijst ;-)

De wifi is hier nog steeds kak dus foto's uploaden lukt niet. Internetten lukt wel maar je moet niet teveel willen ;-) Morgen gaan we naar Chiang Mai en dus ook een ander hotel dus wie weet kan ik ze dan met jullie delen.